بازاریابی و فروش به کمک ان ال پی NLP

در این وبلاگ مطالب تخصصی بازاریابی و تکنیک های جذب مشتری، برندینگ و فروش با علم ان ال پی (NLP) به رایگان منتشر میشود

بازاریابی و فروش به کمک ان ال پی NLP

در این وبلاگ مطالب تخصصی بازاریابی و تکنیک های جذب مشتری، برندینگ و فروش با علم ان ال پی (NLP) به رایگان منتشر میشود

۳ مطلب توسط «فرشاد یعقوبیان» ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید لازم باشد  تا مروری مجدد بر روی اهمیت مبحث ارتباط با ضمیر ناخود مشتری داشته باشیم، چرا که 97% رفتار های ما غیر قابل کنترل (ما) هستند که به این اعمال؛ رفتار های ناخودآگاه یا غیر ارادی میگوییم. البته جالب توجه است که در علم ان ال پی، ما قادر هستیم تا اهداف رفتاری ضمیر ناخوداگاه را کاملا همسو با 3 درصد (خواسته های) خودآگاه خود کنیم. 
برای مثال همه ما دوست داریم تا فروش خود را چند برابر کنیم و بارها به خود قول آن را داده ایم که بیشتر دراین باره مطالعه کنیم و همینطور قول داده ایم که این مطالعات را به عمل بسته و هرچه زودتر پیروز شویم اما فقط عده کمی موفق به انجام آن شده ایم!! به راستی چرا ما چیز های خوب زیادی را بلدیم (مثل:سحر خیزی، صداقت،نظم و ترتیب،مطالعه و...) اما در انجام آنها به صورت عکس عمل میکنیم؟
همه اینها مباحثی هستند که نشان میدهند تفاوتهایی بین خواسته های ضمیر خودآگاه (دقیقا شخص خودتان) و ضمیر ناخوداگاه افراد وجود دارد؟
وقتی تنها 3% رفتار های ما خودآگاه هستند پس در نتیجه اگر بخواهیم با اعمال خوداگاهانه خود به هدفی مانند فروش بیشتر برسیم پس عملا با 3% سرعت واقعی خود به سوی هدفمان پیش خواهیم رفت که البته راضی کننده نخواهد بود.
حال ما از هر چیز مهمتر در تبلیغات و گروه بندی محصولاتمان باید این را در نظر بگیریم که بخش خودآگاه افراد (و حتی خودمان) در فروش به هیچ عنوان هدف اصلیمان نیست و باید تلاش کنیم تا با شناخت هر چه بیشتر ضمیر ناخوداگاه و عملکرد آن، ارتباط خیلی واضح تر و هدفمند تری را با آن بر قرار کنیم.

حالا قصد دارم از یک راز مهم و اثر گذار در بحث تبلیغات و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه مشتری پرده برداری کنم.اما قبل از آن میخواهم یک تبلیغی که فکر میکنید توانسته تاثیر خوب و موفقیت آمیزی روی شما بگذارد را به خاطر بیاورید. . .

حالا که تصویر تبلیغ مورد نظر خود را پیدا کرده اید ، میتوانید بگویید که چه چیزی بیشتر از همه در آن تبلیغ ذهن شما را به خود مشغول کرد؟
یا اینکه واقعا چه چیزی باعث جذب و جلب توجه شما به آن تبلیغ شد؟

یادتان نمی آید؟

کمی بیشتر فکر کنید...

تصویر آن را به یاد بیاورید و ببینید در آن لحظه کجا بودید...

همینطور ببینید مشغول انجام چه کاری بودید...

بسیار  خوب، وقت تمام است!

آن تصویر هرچه داشته اما به هر حال شما را مجذوب خود کرده و محتویات آن به طور کلی میتواند شامل یک عکس یا یک عکس به همراه متنی کوتاه باشد. اما در اینجا ما قصد داریم تا ببینیم چه دلیلی وجود داشته تا ذهن شما آن تبلیغ را به خاطر سپرده است.

پاسخ اول: نیاز ! کلمات یا تصاویر آن تبلیغ تا حدی با نیاز شما همسو بوده و شما از قبل فرمان آن دنبال آن بوده اید!


پاسخ دوم:شرط های ذهنی؛ در محتویات آن تبلیغ ممکن است موردی وجود داشته که ذهن شما نسبت به آن شرطی شده باشد

پاسخ سوم(و مهمتر به عنوان سوژه اصلی مبحث ما):همراه شدن صدا، تصویر و احساس در یک جا!

در مرکز مغز هر انسان و بعد از مخچه قسمتی وجود دارد که در آن پالس های عصبی ناشی از دریافت حواس پنجگانه در آنجا تجمع پیدا کرده و پردازش میشود. به طور خلاصه این بخش که به آن RAS (مخفف: Reticular Activity System)  گفته میشود، پردازش ها تنها زمانی صورت میگیرد که همزمان سه کانال دریافت های عصبی دیداری، شنیداری و احساس با هم فعال شوند!

برای اینکه مطلب را به شکل بهتری بتوانیم درک کنیم میخواهم که پس از خواندن این بخش چند ثانیه چشمان زیبای خود را ببندید و غذا دلخواهتان را به خاطر بیاورید (در این بخش فقط تصویر آن را ببینید)  ...  حالا چه احساسی داشتید؟ به حس خود از 1 تا 10 امتیاز بدهید.

در این مرحله میخواهم مجددا پس از خواندن این بخش چشمانتان را بسته و اینبار غذای دلخواهتان را ببینید و همزمان بوی آن را به خاطر آورده و صدای جویدن غذا در دهانتان را بشونید! همینطور مزه آن را به یاد بیاورید و ببینید چه رنگ، طعم و بویی در غذایتان وجود داشت؟

تعجب کردید؟ در قسمت دوم شما موفق شدید تا سه عامل تصویر، صدا و احساس(لامسه، چشایی و بویایی) را در خود پرورش دهید و به همین خاطر بود که RAS در ذهن شما فعال شد و شما تجسم بهتری را نسبت به قبل تجربه کردید...


در تبلیغات اگر بتوانید با پرورش واکو (VAKOG) یا حوایس پنجگانه، کاری کنید تا مشتری ناخودآگاه محصول شما را در زندگی خود ببیند و صدای آن را شنیده و آن را به خوبی در فکر و ذهن خود احساس کند، شما با احتمال خیلی بیشتری قادر خواهید بود تا محصول خود را به فروش برسانید

در اغلب تبلیغات این تکنیک باعث میشود تا حتی کسانی که به محصول شما نیازی ندارند ، آن را نیاز واقعی و ضروری خود پنداشته و به هر صورتی محصولتان را خریداری کنند.

البته بهتر است تا حین طراحی یک تبلیغ موارد گفته شده در پست های قبلی را به طور همزمان در نظر گرفته و انجام دهید تا تبلیغی موثر و موفقی را برای محصولات شرکتتان و در نتیجه فروش بیشتر را به ارمغان آورید.

در مطالب بعد راجع به اثر گذاری رنگ ها در تبلیغات و رنگ های دلخواه ضمیر ناخودآگاه با شما سخن خواهیم گفت.


  • فرشاد یعقوبیان
  • ۰
  • ۰

یکی از ابعادی که در طراحی یک تبلیغ و یا طراحی محصول همیشه باید مد نظرمان باشد تا بیشترین تاثیر را بر روی ضمیر ناخوداگاه مخاطبمان بگذاریم این است که بدانیم، مشتری بدون آنکه خود مطلع باشد ناخوداگاه بین ما و بهترین الگویی که در زمینه محصول ما دیده قیاس میکند.

مهم اینجاست که هر فرد تصویر محصول ما را در ذهنش با تصویر قبلی (محبوب) خودش مقایسه میکند. پس با این تفاسیر طراحی یک محصول یا تبلیغی که بتواند حاوی اطلاعاتی باشد که محصول مارا برتر از همه تصاویر ذهنی مردم جلوه دهد تقریبا کاری غیر ممکن است


حال آنچه که ما میتوانیم روی آن کار کنیم و میدانیم که ضمیر ناخوداگاه آن را در همه قیاس هایش ملاک قرار میدهد نشانه "منبع بودن" آن تولید کننده یا تبلیغ به خصوص است.

منبع بودن یعنی چه؟ این واژه به این معناست که باید شبیه منبع آن محصول (نمایندگی واقعی) یا (منبع واقعی) آن محصول به نظر برسید.


فرض کنید دو فروشگاه سوپر مارکت در کنار هم واقع شده اند و شما وارد اولین آنها میشوید و وقتی نگاهی به اطراف میکنید متوجه میشوید که فروشنده مغازه از هر دسته محصول ( مثلا شامپو) فقط از یک نوع برند (و کارخانه) استفاده کرده است و حجم محصولات فروشگاه او به نسبت دیگر مغازه ها خیلی کم است. حالا تصور کنید بدون اینکه از مغازه اولی خرید کرده باشید، از آن خارج شده و به آرامی وارد مغازه دوم میشوید و  اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب میکند پر بودن این فروشگاه از اجناس مختلف است که خیلی مرتب و در ابعادی دقیقا اندازه مغازه قبلی جا گرفته است.


حالا تمایل شما به خرید در کدامیک از این فروشگاه ها بیشتر بود؟

دیگران هم در تبلیغ شما یا نوع معرفی و محصول شما، شمارا به همین شکل قضاوت میکنند


نتیجه گیری:


اگر بخواهیم خلاصه ای از مطلب بالا را به عنوان یک نکته کلیدی مجددا خدمت شما بگوییم این است که سعی کنید در طراحی تبلیغ یا محصول خود و یا حتی اگر فروشگاهی دارید (در طراحی ویترینتان) باید و باید شبیه منبع آن به نظر برسید. یعنی در یک نظر مشتری با دیدن تبلیغ یا خود محصول شما با خود بگویند که شما مالک و صاحب برند بزرگی از آن محصول هستید و میتوانند به شما اعتماد کنند. اینطور مشتری هم از خرید کردن از شما لذت میبرد.



  • فرشاد یعقوبیان
  • ۰
  • ۰
علم برنامه ریزی عصبی بیانی به عنوان دانشی عملی و موثر در اثر گذاری و تغییر اصلاحات روی ضمیر ناخوداگاه شناخته میشود و از آنجا که جدیدترین  روش های بازاریابی روز دنیا با تمرکز بر تاثیر روی ضمیر ناخوداگاه افراد، ساخته میشوند لذا این علم ( ان ال پی ) میتواند جایگاه خوبی را در توسعه علم بازاریابی و تبلیغات داشته باشد.

وظیفه اصلی ضمیر ناخوداگاه انسان 4 مورد اصلی که سایر موارد زیر مجموعه آنها میباشند
وظیفه اول: تامین امنیت : به بیانی هر موردی که خود ما یا دیگران برای ما تامین کننده امنیت تعریف کرده اند.
وظیفه دوم: تامین آرامش: یعنی هر عملی باور یا طرز تفکری که به عنوان تامین کننده آرامش در ذهن ما بایگانی شده
وظیفه سوم: تامین رفاه: یعنی هر عملی باور یا طرز تفکری که به عنوان تامین کننده رفاه در ذهن ما بایگانی شده
وظیفه چهارم: توجه : یعنی هر عملی باور یا طرز تفکری که به عنوان تامین کننده و جلب کننده توجه (کسانی که ما دوست داریم) در ذهن ما بایگانی شده

قطعا خیلی بهتر است قبل از اینکه بخواهیم به طور تصنعی در تبلیغ محصول خود، محصولمان را تامین کننده این 4 مورد برای مردم معرفی کنیم،ابتدا بهتر است محصول خود را مطابق با این 4 فاکور ارتقا ببخشیم تا هر آنچه در تبلیغات محصول خودمان عنوان میکنیم بخشی از "حقیقت" محصول ما باشد و نه یک دروغ مصلحتی!

برای مثال اگر ما فروشنده کفش هستیم آیا کفشی میفروشیم که محافظ امنیت و راحتی افراد باشد؟ یا اینکه آیا کفش و محصول مورد فروش ما، تامین کننده ی آرامش مشتری ما هست؟ یا طوری هست که فرد وقتی از آن استفاده میکند حس مرفه بودن به او دست بدهد (در این مورد الزاما نیازی نیست تا محصول خود را گرانتر بفروشیم تا حس رفاه بیشتری به مشتری دست بدهد) و یا با معیار هایی که خود فرد از (جلب توجه کردن با پوشیدن کفشی خاص) دارد، محصول ما میتواند به مشتری کمک کند؟!!

ساده بود نه؟! آیا خود شما فکر نمیکنید که ناخوداگاه در مورد خرید تقریبا هرچیزی این 4 فاکتور را در نظر میگرفته اید؟

در تبلیغ محصولتان هم این 4 مورد مواردی بسیار حیاتی هستند تا شما بتوانید به راحتی محصول خود را بفروشید...

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید از شما می خواهم تمرینی را برای این منظور انجام دهید تا هم خودتان در حوزه کسب و کار و تبلیغات بهتر شوید و هم بعد از مدتی به یک تحلیلگر بیلبورد و تیزر های تبلیغاتی تبدیل شوید
آنچه که نیاز است تا در شروع برای این امر مهم انجام دهید این است که روبه روی تلویزیون تان بنشینید و شبکه ای را انتخاب کنید که پیاپی تبلیغاتی نسبتا خوب را نمایش میدهد. بعد از شما میخواهم تا با حستان از میزان کیفیت و اثر گذاری تبلیغ به آنها از 1 تا 10 نمره بدهید . بعد از انجام این کار بعد از اینکه حداقل به 10 مورد امتیاز دادید، دو مورد از مواردی که بیشترین امتیاز را گرفتند را در برگه ای جدا و با فاصله یادداشت کنید

برای مثال) تبلیغ اول را مانند یک تیتر نوشته و 4 سوال را جداگانه یادداشت کنید و از 1 تا 10 به آن امتیاز دهید...
1: آیا اگر من مصرف کننده این محصول بودم... این کالا یا خدمات میتوانست تامین کننده امنیت من باشد؟
2: آیا اگر من مصرف کننده این محصول بودم... این کالا یا خدمات میتوانست تامین کننده آرامش من باشد؟
3: آیا اگر من مصرف کننده این محصول بودم... این کالا یا خدمات میتوانست تامین کننده رفاه من باشد؟
4: آیا اگر من مصرف کننده این محصول بودم... این کالا یا خدمات میتوانست تامین کننده توجه برای من باشد؟
نکته: این 4 سوال رو تنها برای 2 تبلیغی که بیشترین رتبه را در مرحله قبل گرفته بودند انجام بدهید.

قبل از اینکه جواب این چهار سوال را برای دو تبلیغ آخر بدهید خودتان به خوبی متوجه خواهید شد که حالا برای طراحی یک تبلیغ موثر و همه پسند چطور میتوانید همه جوانب را از دید اکثریت بدست آورده و در تولید محصول و یا طراحی تبلیغ خود چه مواردی را لحاظ کنید تا به سرعت بتوانید فروش خود را چند برابر کنید

هیچ بازاری هرگز خوب یا بد نبوده بلکه این ما هستیم که باید بتوانیم" هر چیزی را به هر قیمتی به هر کسی بفروشیم"...
علم ان ال پی علم ارتباط و تاثیر روی ضمیر ناخوداگاه است و به این ترتیب ما میتوانیم بدون جلب توجه با موارد غیر معقول در تبلیغات خود، ناخوداگاه توجه افراد را جلب کرده و کاری کنیم تا ناخوداگاه و غیر ارادی و آنهم با اشتیاق تمام محصول مارا خریداری و در استفاده از آن لذت ببرند.

  • فرشاد یعقوبیان