بازاریابی و فروش به کمک ان ال پی NLP

در این وبلاگ مطالب تخصصی بازاریابی و تکنیک های جذب مشتری، برندینگ و فروش با علم ان ال پی (NLP) به رایگان منتشر میشود

بازاریابی و فروش به کمک ان ال پی NLP

در این وبلاگ مطالب تخصصی بازاریابی و تکنیک های جذب مشتری، برندینگ و فروش با علم ان ال پی (NLP) به رایگان منتشر میشود

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید لازم باشد  تا مروری مجدد بر روی اهمیت مبحث ارتباط با ضمیر ناخود مشتری داشته باشیم، چرا که 97% رفتار های ما غیر قابل کنترل (ما) هستند که به این اعمال؛ رفتار های ناخودآگاه یا غیر ارادی میگوییم. البته جالب توجه است که در علم ان ال پی، ما قادر هستیم تا اهداف رفتاری ضمیر ناخوداگاه را کاملا همسو با 3 درصد (خواسته های) خودآگاه خود کنیم. 
برای مثال همه ما دوست داریم تا فروش خود را چند برابر کنیم و بارها به خود قول آن را داده ایم که بیشتر دراین باره مطالعه کنیم و همینطور قول داده ایم که این مطالعات را به عمل بسته و هرچه زودتر پیروز شویم اما فقط عده کمی موفق به انجام آن شده ایم!! به راستی چرا ما چیز های خوب زیادی را بلدیم (مثل:سحر خیزی، صداقت،نظم و ترتیب،مطالعه و...) اما در انجام آنها به صورت عکس عمل میکنیم؟
همه اینها مباحثی هستند که نشان میدهند تفاوتهایی بین خواسته های ضمیر خودآگاه (دقیقا شخص خودتان) و ضمیر ناخوداگاه افراد وجود دارد؟
وقتی تنها 3% رفتار های ما خودآگاه هستند پس در نتیجه اگر بخواهیم با اعمال خوداگاهانه خود به هدفی مانند فروش بیشتر برسیم پس عملا با 3% سرعت واقعی خود به سوی هدفمان پیش خواهیم رفت که البته راضی کننده نخواهد بود.
حال ما از هر چیز مهمتر در تبلیغات و گروه بندی محصولاتمان باید این را در نظر بگیریم که بخش خودآگاه افراد (و حتی خودمان) در فروش به هیچ عنوان هدف اصلیمان نیست و باید تلاش کنیم تا با شناخت هر چه بیشتر ضمیر ناخوداگاه و عملکرد آن، ارتباط خیلی واضح تر و هدفمند تری را با آن بر قرار کنیم.

حالا قصد دارم از یک راز مهم و اثر گذار در بحث تبلیغات و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه مشتری پرده برداری کنم.اما قبل از آن میخواهم یک تبلیغی که فکر میکنید توانسته تاثیر خوب و موفقیت آمیزی روی شما بگذارد را به خاطر بیاورید. . .

حالا که تصویر تبلیغ مورد نظر خود را پیدا کرده اید ، میتوانید بگویید که چه چیزی بیشتر از همه در آن تبلیغ ذهن شما را به خود مشغول کرد؟
یا اینکه واقعا چه چیزی باعث جذب و جلب توجه شما به آن تبلیغ شد؟

یادتان نمی آید؟

کمی بیشتر فکر کنید...

تصویر آن را به یاد بیاورید و ببینید در آن لحظه کجا بودید...

همینطور ببینید مشغول انجام چه کاری بودید...

بسیار  خوب، وقت تمام است!

آن تصویر هرچه داشته اما به هر حال شما را مجذوب خود کرده و محتویات آن به طور کلی میتواند شامل یک عکس یا یک عکس به همراه متنی کوتاه باشد. اما در اینجا ما قصد داریم تا ببینیم چه دلیلی وجود داشته تا ذهن شما آن تبلیغ را به خاطر سپرده است.

پاسخ اول: نیاز ! کلمات یا تصاویر آن تبلیغ تا حدی با نیاز شما همسو بوده و شما از قبل فرمان آن دنبال آن بوده اید!


پاسخ دوم:شرط های ذهنی؛ در محتویات آن تبلیغ ممکن است موردی وجود داشته که ذهن شما نسبت به آن شرطی شده باشد

پاسخ سوم(و مهمتر به عنوان سوژه اصلی مبحث ما):همراه شدن صدا، تصویر و احساس در یک جا!

در مرکز مغز هر انسان و بعد از مخچه قسمتی وجود دارد که در آن پالس های عصبی ناشی از دریافت حواس پنجگانه در آنجا تجمع پیدا کرده و پردازش میشود. به طور خلاصه این بخش که به آن RAS (مخفف: Reticular Activity System)  گفته میشود، پردازش ها تنها زمانی صورت میگیرد که همزمان سه کانال دریافت های عصبی دیداری، شنیداری و احساس با هم فعال شوند!

برای اینکه مطلب را به شکل بهتری بتوانیم درک کنیم میخواهم که پس از خواندن این بخش چند ثانیه چشمان زیبای خود را ببندید و غذا دلخواهتان را به خاطر بیاورید (در این بخش فقط تصویر آن را ببینید)  ...  حالا چه احساسی داشتید؟ به حس خود از 1 تا 10 امتیاز بدهید.

در این مرحله میخواهم مجددا پس از خواندن این بخش چشمانتان را بسته و اینبار غذای دلخواهتان را ببینید و همزمان بوی آن را به خاطر آورده و صدای جویدن غذا در دهانتان را بشونید! همینطور مزه آن را به یاد بیاورید و ببینید چه رنگ، طعم و بویی در غذایتان وجود داشت؟

تعجب کردید؟ در قسمت دوم شما موفق شدید تا سه عامل تصویر، صدا و احساس(لامسه، چشایی و بویایی) را در خود پرورش دهید و به همین خاطر بود که RAS در ذهن شما فعال شد و شما تجسم بهتری را نسبت به قبل تجربه کردید...


در تبلیغات اگر بتوانید با پرورش واکو (VAKOG) یا حوایس پنجگانه، کاری کنید تا مشتری ناخودآگاه محصول شما را در زندگی خود ببیند و صدای آن را شنیده و آن را به خوبی در فکر و ذهن خود احساس کند، شما با احتمال خیلی بیشتری قادر خواهید بود تا محصول خود را به فروش برسانید

در اغلب تبلیغات این تکنیک باعث میشود تا حتی کسانی که به محصول شما نیازی ندارند ، آن را نیاز واقعی و ضروری خود پنداشته و به هر صورتی محصولتان را خریداری کنند.

البته بهتر است تا حین طراحی یک تبلیغ موارد گفته شده در پست های قبلی را به طور همزمان در نظر گرفته و انجام دهید تا تبلیغی موثر و موفقی را برای محصولات شرکتتان و در نتیجه فروش بیشتر را به ارمغان آورید.

در مطالب بعد راجع به اثر گذاری رنگ ها در تبلیغات و رنگ های دلخواه ضمیر ناخودآگاه با شما سخن خواهیم گفت.


  • فرشاد یعقوبیان