یکی از ابعادی که در طراحی یک تبلیغ و یا طراحی محصول همیشه باید مد نظرمان باشد تا بیشترین تاثیر را بر روی ضمیر ناخوداگاه مخاطبمان بگذاریم این است که بدانیم، مشتری بدون آنکه خود مطلع باشد ناخوداگاه بین ما و بهترین الگویی که در زمینه محصول ما دیده قیاس میکند.
مهم اینجاست که هر فرد تصویر محصول ما را در ذهنش با تصویر قبلی (محبوب) خودش مقایسه میکند. پس با این تفاسیر طراحی یک محصول یا تبلیغی که بتواند حاوی اطلاعاتی باشد که محصول مارا برتر از همه تصاویر ذهنی مردم جلوه دهد تقریبا کاری غیر ممکن است
حال آنچه که ما میتوانیم روی آن کار کنیم و میدانیم که ضمیر ناخوداگاه آن را در همه قیاس هایش ملاک قرار میدهد نشانه "منبع بودن" آن تولید کننده یا تبلیغ به خصوص است.
منبع بودن یعنی چه؟ این واژه به این معناست که باید شبیه منبع آن محصول (نمایندگی واقعی) یا (منبع واقعی) آن محصول به نظر برسید.
فرض کنید دو فروشگاه سوپر مارکت در کنار هم واقع شده اند و شما وارد اولین آنها میشوید و وقتی نگاهی به اطراف میکنید متوجه میشوید که فروشنده مغازه از هر دسته محصول ( مثلا شامپو) فقط از یک نوع برند (و کارخانه) استفاده کرده است و حجم محصولات فروشگاه او به نسبت دیگر مغازه ها خیلی کم است. حالا تصور کنید بدون اینکه از مغازه اولی خرید کرده باشید، از آن خارج شده و به آرامی وارد مغازه دوم میشوید و اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب میکند پر بودن این فروشگاه از اجناس مختلف است که خیلی مرتب و در ابعادی دقیقا اندازه مغازه قبلی جا گرفته است.
حالا تمایل شما به خرید در کدامیک از این فروشگاه ها بیشتر بود؟
دیگران هم در تبلیغ شما یا نوع معرفی و محصول شما، شمارا به همین شکل قضاوت میکنند
نتیجه گیری:
اگر بخواهیم خلاصه ای از مطلب بالا را به عنوان یک نکته کلیدی مجددا خدمت شما بگوییم این است که سعی کنید در طراحی تبلیغ یا محصول خود و یا حتی اگر فروشگاهی دارید (در طراحی ویترینتان) باید و باید شبیه منبع آن به نظر برسید. یعنی در یک نظر مشتری با دیدن تبلیغ یا خود محصول شما با خود بگویند که شما مالک و صاحب برند بزرگی از آن محصول هستید و میتوانند به شما اعتماد کنند. اینطور مشتری هم از خرید کردن از شما لذت میبرد.